Viktigt att veta

INNAN AVRESA

ALLERGIER & SPECIALMAT

Om du har svåra allergier som exempelvis mot ägg eller nötter så bör du upplysa om detta vid bokningstillfället. Om du behöver specialkost kan du kontakta oss vid bokningstillfället och få mer information hur det fungerar i utlandet.

Vi kan inte garantera nötfria flygningar och nötter kan förekomma i maten och tas ombord av andra passagerare. Om du har luftburen nötallergi måste du säga till vid incheckningen och även ombord till kabinpersonalen. Om möjligheten finns informerar kabinpersonalen de övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen. Medicin mot nötallergi måste tas med ombord i kabinen. Observera att flygbolagen aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.

Kunskapen om allergier är mindre i utlandet än hemma och varav man inte riktigt förstår innebörden av hur allvarligt det kan vara om man får i sig något man inte tål. Glutenfri eller laktosfrikost samt vegan, LCHF är ofta svårt att finna och därför kan man inte räkna med att få detta utomlands. Inga av våra hotell tillhandahåller specialkost. Personer som har svåra allergier eller kräver specialkost måste vara extra försiktiga på hotell och restauranger när man beställer mat och att även ifrågasätta tillagningsmetod. Det finns idag sk allergikort man kan ta med sig på det språket man behöver.

 

ANSLUTANDE TRANSPORTER OCH HOTELL

När du bokar anslutande transporter och hotellövernattningar i samband med ut-och hemresan bör du välja ombokningsbara biljetter. Flygförseningar, inställda flyg eller oförutsedda tidtabellsförändringar sker ofta med kort varsel och är dina biljetter ombokningsbara kan du ev undvika om-/avbokningskostnader. Du bör alltid ha minst 2,5 timme mellan anslutningen och charterresan men tänk också på att det transportsätt du väljer kan råka ut för oförutsedda händelser. Nordcotours kan inte ta något ansvar om flyget på ut- eller hemresa missas p.g.a. för sen ankomst till flygplatsen.

 

AVBESTÄLLNINGSSKYDD OCH ÄNDRINGAR

Har man avbeställningsskydd så gäller avbokning om du, din medresenär eller någon nära anhörig blir sjuk eller vid annat allvarligt förhinder som t.ex. brand i egna hemmet. Vid sjukdom krävs intyg av läkare som avråder från resa. Övriga hinder ska kunna styrkas. Avbeställningsskyddet kan tecknas eller tas bort innan man betalar anmälningsavgiften och kostar 250 SEK för vuxna och 125 SEK för barn mellan 2 t.o.m. 11 år. Vid avbokning med avbeställningsskydd återbetalas hela resans pris förrutom en administrativ avgift på 200 SEK/person och hela kostnaden för avbeställningsskyddet.

I avbeställningskyddet ingår också att man kan boka om resan en gång oavsett anledning. Om nya resan kostar mindre utgår ingen återbetalning av mellanskillnaden. Kravet för ombokning är att alla personer i bokningen har tecknat avbeställningsskydd och att det är mer än 30 dar kvar till avresan samt att alla personer bokar om sig och inte en enskild person i bokningen. Aktiviteter som ex förbokade golfpaket eller andra specialarrangemang på resmålet ingår inte i ombokningsskyddet.  För mer information se. Villkor för avbeställningsskydd

 

AVBOKNING

Om du eller någon annan i resesällskapet blir förhindrad att genomföra resan måste man omedelbart avboka resan hos oss. Om man inte har avbeställt resan före resan har påbörjats får man ingen återbetalning. Resan räknas som påbörjad när man har checkat in på flygplatsen eller senast när check-in stänger. Avboka på avbokning@nordcotours.se.

Återbetalning sker enl vilkoren i avbeställningskyddet eller enl avbokningsregler.

 

BILDERNA PÅ HEMSIDAN

Då det inte är möjligt att kunna visa alla rum, alla olika vyer och alla faciliteter osv på hemsidan ska man se interiörbilderna samt exteriörbilderna som visas som exempel. Rum och lägenheter kan skilja sig åt inom samma hotell och bilderna är ofta tagna med vidvikelobjek. Därför kan hotell, pooler och rum se större ut än de är i verkligheten. Bilderna tas också i bra väder och visar hotellet från sin bästa sida så läs därför alltid vår beskrivning av anläggningen och rummet för att få en mer heltäckande uppfattning.


BETALNING

En handpenning på 2000 SEK per person skall vara researrangören tillhanda inom en timme efter bokningstillfället. Om inte annat särskilt angivits ska slutbetalningen av inbokad resa vara researrangören tillhanda senast 21 dagar före avresa. I de fall avresan för bokad resa är inom 21 dagar skall hela resans pris betalas vid bokningstillfället. Betalning skall vid anmodan kunna styrkas. Då avtalet är bindande när handpenningen är betald är det viktigt att samtliga resenärer kontrollerar att alla uppgifter i bokningen är korrekta. Har inte betalningen skett enligt ovan nämnda villkor har Nordcotours rätt att betrakta avtalet som annullerat och tillgodoräkna sig en avbokningskostnad. Observera att om handpenningen inte är Nordcotours tillhanda inom en timme förbehåller sig Nordcotours rätten att avboka resan.

BOKNINGSBEKRÄFTELSE / BILJETT

När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse/biljett via e-post. Du måste kontrollera allt som står på din bokning gällande detaljer om din resa samt adress och namnuppgifter. Det är mycket viktigt att ditt namn på flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med ditt pass. Vid eventuella felaktigheter, vänligen kontakta Nordcotours omgående så vi har möjlighet att korrigera det som inte stämmer. Att korregera en felstavningen mer än 1 bokstav kostar 300 sek.  Byte av resenär på biljetten kan göras mot en avgift av 500 SEK senast 72 timmar före avresa. 

Nordcotours har inget ansvar för problem som kan uppstå, exempelvis vid check in, om de uppgifter som står på biljetten inte stämmer. Bokningsbekräftelse/biljetten ska skrivas ut och uppvisas vid incheckning på flygplatsen både på ut- och hemresa. Mejladressen och mobiltelefonnumret som är uppgiven i bokningen måste vara den som du alltid är tillgänglig på. Viktig information om resan och eventuella ändringar kan komma nära inpå avresan via mail och ibland via SMS. Kom ihåg att uppdatera oss om du byter mejladress eller telefonnummer samt ha mobilen påslagen och vara tillgänglig på mail under resan.

 

FÖRSÄKRING
På en resa kan oförutsedda händelser ske och det är därför viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan du beger dig ut på en resa. Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som ingår. Om du har en hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett reseskydd utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Observera att EU: s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där du vistas och inom EU. Försäkringskassans blå EU-kort gäller ej i Turkiet.

 

HUSDJUR

Husdjur är ej tillåtna på våra resor.

 

MINDERÅRIGA UTAN MÅLSMANS SÄLLSKAP

För ungdomar som är under 18 år och reser utan målsmans sällskap krävs ett speciellt intyg där målsman godkänner bla reseavtalet. Intyget ska vara Nordcotours tillhanda innan betalning av resan, dvs innan anmälningsavgiften betalas eller hela slutbetalningen beroende på hur många dagar före avresa bokningen görs. Om inte så avbokas resan. Den minderårige ska vid bokningen informera om att denne är minderårig och intyget finns att hämta på vår hemsida eller klicka här. Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.

 

PASS OCH VISUM

Alla som reser till Turkiet måste ha ett giltigt pass, även barn under 2år. Resenären ansvarar själv för att ha giltigt pass och resehandlingar. Kontrollera att passet är helt och har lediga sidor för ankomst- och avresestämplar samt ev viseringsstämplar. Passet ska vara giltigt minst 150 dagar efter inresa i Turkiet. För aktuell information och funderingar angående passets giltighetstid, vänligen kontakta turkiska ambassaden http://stockholm.be.mfa.gov.tr

Observera att svenska provisoriska pass i A4-format utfärdade av svenska ambassader och konsulat inte gäller för inresa i Turkiet. De gäller endast för utresa ur och transit via Turkiet. De rosa provisoriska passböckerna som utfärdas av polismyndigheten i Sverige är däremot giltiga för inresa och utresa i Turkiet utan visering.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar i visum/passreglerna som inte kommit oss tillhanda. Råder det tvivel på pass eller visumet ska alltid ambassad kontaktas för information om vad som gäller. Reglerna gäller för turistresa. Andra regler kan gälla för längre resor samt affärsresor.

Svenska, Danska och Finska medborgare behöver inget visum till Turkiet. Norska medborgare behöver visum och dessa köps online före avresa på www.evisa.gov.tr  För resenärer med utländskt pass eller främlingspass kan helt andra regler gälla. Det är dessa resenärers egna  ansvar att kontakta Turkiska ambassaden för att kontrollera om de behöver visum och själva se till att de har giltiga inresedokument till Turkiet.

Om det skulle uppstå problem pga av ogiltigt pass eller om resenären blir nekad visum kan man inte begära ersättning eller återbetalning av inbetald resa. Skulle resenär bli nekad att komma in i Turkiet pga ogiltiga dokument är det resenären själv som måste stå för kostnader för ny hemresa samt att man kan inte kräva återbetalning eller ersättning pga outnyttjat hotell,övriga tillval och hemresa.

Det är alltid resenärens egna ansvar att ha korrekt pass och visum. Nordcotours ansvarar inte för följderna om resenär inte kan uppvisa giltiga dokument som pass och visum vid varken incheckning eller inresa i landet. Se resevilkoren.

 

PRISUPPGIFTER

Priserna varierar beroende på tillgång och efterfrågan. Liksom andra arrangörer har Nordcotours ständiga uppdateringar på priserna och det betyder att priserna kan gå och upp eller ner. Aktuellt pris meddelas vid bokningstillfället. Vid en ev prissänkning betalas ej någon mellanskillnad tillbaka.

 

PROGRAMÄNDRINGAR

Förändringar i det beställda researrangemanget kan ske ända fram till avresan. Det kan vara bland annat förseningar eller ändringar i flygprogrammet, störande byggnationer i och utanför hotellområdet eller liknande. Så snart händelser som innebär väsentliga ändringar i arrangemanget kommer till vår kännedom meddelar vi dig skriftligen eller per telefon. Om ändringen har avgörande betydelse för arrangemangets genomförande erbjuder vi en annan resa om vi kan eller återbetalar hela, eller delar av, resans pris. Utfärder, teater, fotboll och liknande evenemang kan ändras av orsaker utanför vår kontroll. Sådana ändringar kan ske med mycket kort varsel och utgör inte alltid grund för återbetalning. Det är därför viktigt att du uppger korrekta kontaktuppgifter vid bokningstillfället så Nordcotours kan meddela eventuella ändringar.Vänligen meddela oss om du ändrar tidigare uppgivna uppgifter.

 

RESEHANDLINGAR

Resehandlingar är ett annat namn för biljetten och har du köpt reseförsäkring via Nordcotours är det biljetten som även är försäkringsbeviset. Se avsnittet om bekräftelse/biljett

 

RESEVILLKOR

Du är skyldig att läsa Resevillkoren. Dessa ingår som en del i avtalet och reglerar båda parters ansvar, rättigheter och skyldigheter. Du finner dem på Nordcotours.se.

 

RESLÄNGD

Reslängden räknas från och med avresedag till och med hemresedag. Det är datumen som styr reslängden. Därför kan man ha avresa på exempelvis kvällen eller natten och hemresa på morgonen. Reslängden är inte baserad på hela dagar.

 

RÖRELSE-OCH FUNKTIONSHINDER OCH SÄRSKILDA BEHOV

Du som har särskilda behov på resan måste kontakta oss vid bokningstillfället och uppge dina behov. Det finns internationella regler gällande hur många rörelse- och funktionshindrade som kan resa med samma flyg. Detta gäller även om du klarar dig helt/delvis själv vid ombord- och avstigning av flyg och bussar samt om du har egen ledsagare med dig. Till funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade, ålderdom eller annan sjukdom som gör att man kan ha problem med att ta sig på och av flyget/bussar. Om man inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp räknas man som funktionshindrad.

 

Mediciner- Alla typer av läkemedel ska vara i originalförpackning och om läkemedlet är receptbelagt ska ett läkarintyg på engelska medtagas under hela resan och det ska styrka att du har rätt till läkemedlet.Tänk på att livsviktiga mediciner ska vara i handbagaget. Om du har diabetes och måste ta insulinpump, insulinpenna och blodsockermätare ombord på flyget måste du ha även här ha läkarintyg på engelska. 

Medicinsk utrustning – Om du behöver ta med dig medicinsk utrustning måste vi godkänna den innan du reser. Det är därför viktigt att du informerar oss om vilken utrustning som du önskar ta med vid bokningstillfället som tex syrgas.

Rullstolar-Vi måste få besked vid bokningstillfället om du vill ta med rullstol på flyget. I de fall man bokar en ”sista minuten-resa”, så kan assistans och medtagande av rullstol bokas senast 48 timmar innan avresa. Dock avråder vi personer med rörelsehinder att boka ospecificerade resor.

Manuell rullstol och rullatorer - Om du vill ta med din egen rullstol eller rullator måste den vara ihop-fällbar och checkas in som specialbagage. Du kan sedan låna en rullstol på flygplatsen. På vissa flygplatser är det möjligt att använda sin egen rullstol ända fram till gaten, kontakta din flygplats om frågor gällande detta.

Eldriven rullstol - På grund av säkerheten, vikten och det begränsade lastutrymmet ombord, kan vi bara ta med ett begränsat antal elrullstolar per flygning. Om du vill ta med dig en elrullstol måste du informera oss vid bokningstillfället om typ, vikt och storlek. Rullstolen ska vara utrustad med ett torrcells- eller gelébatteri. Batteriet och eventuell laddare ska vara frånkopplat under resan.

 

Följande typer av assistans kan bokas utifrån behov:

• Passagerare som kan gå korta sträckor

• Passagerare som inte kan gå i trappor

• Passagerare som inte kan gå

 

Assistans på flygplatsen- Detta kan man beställa genom Nordcotours men observera att det är respektive lands luftfartsverk som tillhandahåller servicen. Den resande måste ändå vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ger nödvändig assistans under resan och vid eventuell nödsituation.

Sittplats på flyget-.Säkerhetsreglerna avgör vilken plats den rörelsehindrade får ombord. Det är inte tillåtet att sitta vid nödutgångar. Om eventuellt funktionshinder kräver att du sitter nära ditt resesällskap ber vi dig därför kontakta oss eller flygbolaget du reser med i god tid innan avresan.

Transfer- Vanliga ihop-fällbara manuella rullstolar kan fraktas med på våra transferbussar. Dock går det inte i förväg veta om det är är en stor, mellan eller en minibuss. Man bör därför vara förberedd att det kan nån av dessa. Vår personal p.g.a. skaderisken har inte tillåtelse att lyfta, bära eller hjälpa funktionshindrade ombord på våra bussar. Alla passagerare måste därför själva eller med hjälp av resesällskap kunna ta sig in och ut ur transferbussen oavsett storlek på bussen.
Specialtransfer-  Du kan boka en specialtransfer om du tex måste ha en handikappanpassad transport eller bara mer plats för ex elektrisk rullstol och annan utrustning. Det är viktigt att vi får tillgång till alla detaljer för att kunna anpassa rätt fordon. Specialtransfer har en högre kostnad och priset fås när förfrågan gått ner till resmålet. Observera att det inte finns garanti att specialtransfer kan erbjudas vid alla tillfällen. Även här måste passageren själv eller med hjälp av resesällskap kunna ta sig in och ut fordonet.

Hotell- De flesta hotell i utlandet är inte anpassade för personer med rörelsehinder. Många hotell har anpassade rum för personer med funktionshinder men hotellområdet eller omgivningarna runt hotellet kan vara svåråtkomligt. Det kan tex förekomma trappor och nivåskillnader i och utanför hotellet, hissen kan vara smal, och ingen garanti att personer med rörelsehinder kan ta sig till/ta del av hotellens alla faciliteter. I rummen kan det förekomma att badrummet kan vara svårt/omöjligt att nå i rullstol eller så finns det en hög tröskel ut till balkongen. Vidare kan det vara så att platskrävande utrustning som rullstolar gör rummen trånga eller inte får plats i rummen.

Observera att hotellrum/lägenheter som anges som anpassade för rörelsehindrade uppfyller inte alltid motsvarande skandinaviska krav. Det är därför viktigt att du specificerar dina behov innan du bokar din resa så att vi kan hjälpa dig att hitta ett boendealternativ som fungerar. 

Tänk på att alla handikappanpassade rum är endast på förfrågan och kan inte bokas i systemet.

 

SPÄDBARN/BARN UNDER 2 ÅR

Barn under och som inte fyllt två år under resan betalar endast 300 SEK oavsett reslängd. De har ingen rätt till egen stol på planet, fritt bagage, eget säte i transferbussen eller egen säng på hotellet. De måste sitta i knät på en vuxen under flygresan och i transferbussen. Säkerhetsregler tillåter bara ett barn under två år per vuxen. Baby som är yngre än 7 dagar gamla ska ha läkarintyg ”Fit to fly with air carriage”.

Spjälsäng finns ibland att låna på de flesta hotell. Detta kan man lämna önskemål om innan avresan, det går att ringa eller maila oss så noterar vi önskemålet i bokningen och vidarebefordrar till hotellet. Spjälsängarna är oftast inte av samma standard och uppfyller inte samma säkerhetskrav som i Sverige. Vi kan inte garantera att spjälsängar finns då antalet är begränsat.

 

TRYCKFEL

Nordcotours reserverar sig mot eventuella tryckfel i trycksaker samt eventuella korrekturfel på vår hemsida.

 

UTRIKESDEPARTEMENTETS RESEREKOMMENDATIONER

Nordcotours följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer. Läs mer på: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/

 

VACCINATION

Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information. Det är den resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan.

 

ÅLDERSGRÄNS BARN OCH UNGDOM

Spädbarn - 0 år  t o m  2 år.

Barn - 2 år t o m 11 år.

Ungdom - 12 år t o m 17 år.

Åldern gäller vid ut och hemresa dvs man kan inte fylla år under resan.

Barn under 16 år får inte resa utan vuxens sällskap och ensamåkande mellan 16-18 behöver målsmansintyg.

 

ÖNSKEMÅL

Önskemål om rumsplacering som exempelvis att bo i rum bredvid varandra, på viss våning, specifikt rum, läge eller liknande, tar vi gärna emot. Vi försöker alltid att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de uppfylls. Det går inte att ha önskemål på ospecificerade resor. Ej uppfyllda önskemål berättigar inte till ersättning.

Vi tar ej emot önskemål gällande särskilda platser ombord på planet. På vissa flygbolag finns det möjlighet att förboka sådan mot en extra kostnad. Läkarintyg ger inte garanti för speciell plats ombord. Rörelsehindrade personer, gravida samt barn under 12 år får inte sitta vid nödutgång. Spädbarn får endast sitta på vissa platser. Vid platsfördelningen försöker flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på samma bokning. Du kan dock inte räkna med att få plats intill eller i närheten av ditt sällskap.

 

 

AVRESA

AVVISNING AV PASSAGERARE

Flygkapten har enligt internationella bestämmelser, rätt att neka passagerare ombordstigning eller besluta om avvisning av flertal anledningar. Det kan bl a vara om kapten anser att någon innebär en fara för säkerheten ombord eller vars bagage är en säkerhetsrisk, saknar resehandlingar, för berusade eller narkotikapåverkade med mera. Oavsett anledning till avvisningen kan passageraren inte ställa några som helst krav på återbetalning av outnyttjade delar av resan. Om avvisningen innebär kostnader/förluster får passageraren själv stå för dessa och eventuella merkostnader kommer debiteras passageraren. Även Nordcotours har rätt att neka en resenär att resa. Eventuellt kan också en polisanmälan göras i de fallen där flygbolaget eller Nordcotours anser detta.

En passagerare kan även bli avvisad från våra transferbussar på liknande grunder och villkor.

 

BAGAGE

Tillåten frivikt på Pegasus Airlines är 20 kg för incheckat bagage +  8 kg handbagage (gäller ej spädbarn under 2 år). Observera att om två eller fler resenärer väljer att packa i en och samma resväska får den väga max 30 kg. Sportutrustning ingår ej i den fria vikten. Golfbagar (max 15 kg) kostar 500 SEK och ska förbokas. Värdesaker och stöldbegärligt gods såsom pengar, värdepapper, smycken, glasögon, kameror, mobiltelefoner, datorer, elektronisk utrustning och liknande ska förvaras i handbagage tillsammans med viktig medicin och är förbjudet att medföra i incheckat bagage. Vi och flygbolaget ansvarar inte heller för ömtåliga saker som packas i incheckat bagage. Barnvagnar och rullstolar får fritt medtagas och ingår ej i bagagevikten. Observera att allt specialbagage, inklusive barnvagnar, ska vara packat i väska/skydd avsedd för specialbagage. Väskor/skydd till specialbagage kan hyras på www.airshells.com och hämtas upp på flygplatsen innan avresa. Plastpåse finns även att köpa på de flesta svenska flygplatserna innan avresa. Vi rekommenderar er att se över ert försäkringsskydd för eventuellt specialbagage som barnvagnar och rullstolar, sportutrustning, mm

 

Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande: bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis saker som är bristfälligt paketerade. Bagaget som checkas in ska vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Av säkerhetsskäl är farligt gods förbjudet att medföra ombord eller i incheckat bagage. Det som klassas som farligt gods är t.ex. vapen och ammunition av olika slag, segboards, komprimerade gaser, syrgastuber, frätande ämnen som våtcellsbatterier, kvicksilver etc., brandfarliga ämnen, fyrverkerier samt gifter, radioaktiva ämnen och substanser som innehåller bakterier eller virus. Läs mer om Transportstyrelsens regler gällande bagage och handbagage här.

 

Resenären ansvarar själv för sitt handbagage och bagage under busstransfer. Håll alltid uppsyn över dina väskor och se till att de ställs in i rätt buss.

 

Se även information under rörelse-och funktionshinder och särskilda behov.

 

SKADAT/FÖRLORAT BAGAGE

Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk  P.I.R. anmälan (Property Irregularity Report). Denna rapport görs direkt på flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan uppstod.

 

DIREKTFLYG

Begreppet direktflyg används enl konsumentverket för sträckor som går nonstop och även för sträckor som gör en teknisk mellanlandning eller för att till exempel hämta upp passagerare eller för att tanka. Det finns ingen tidsnorm för en teknisk mellanlandning, men det brukar ske så snabbt som möjligt. Oftast sitter passagerarna även kvar under mellanlandningarna.

 

ENDAST FLYG

”Endast flyg” innebär flyg utan boende och transfer. Kom ihåg att kontakta Nordcotours senast 24 timmar före hemresa för information om avgångstider

Busstransfer kan beställas mot tillägg till vissa av våra resmål. Transferpriset för ”endast flyg” varierar. För dig som köpt till transfer till din flygresa gäller bestämda platser för av- och påstigning. Kontakta Nordcotours senast 24 timmar före hemresa för att kontrollera tid och plats för upphämtning.

 

FÖRSENINGAR

Kan dessvärre uppstå på grund av dåligt väder, trängsel i luften eller på grund av tekniska fel m.m. Vi och flygbolaget gör i dessa fall allt för att lindra effekterna. Du kan dock inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. Vid förseningar måste du ta del av den information som ges av flygbolagets representant.

 

INCHECKNING/PÅ FLYGPLATSEN

Incheckningen på flygplatsen påbörjas 2 timmar före flygavgång. Det är viktigt att vara ute i god tid, men incheckningen stänger i allmänhet 1 – 1,5 timme före flygets avgång, se resehandlingarna. Ombordstigningen påbörjas i regel 45-60 minuter innan planet lyfter. Resehandlingarna ska visas upp vid incheckningen. Om du inte checkar in och inte är med på flyget från Sverige, mister du rätten till hemresan. Outnyttjad del av resan återbetalas inte och hela resan avbokas

 

HANDBAGAGE

Pegasus Airlines max 5 kg. (55x35x25 cm)

Du får ta med dig en begränsad mängd vätskor i ditt handbagage. Som vätska räknas till exempel dryck, krämer, geléer och sprayer. Förpackningar med vätskor ska läggas i en genomskinlig enliters återförslutningsbar plastpåse. Varje enskild förpackning får rymma högst 100 ml. Du får ta med dig så många förpackningar som får plats i plastpåsen och du måste kunna stänga påsen. Exempel på förpackningar är flaskor, burkar och tuber. Du plockar ur påsen från ditt handbagage och visar upp i säkerhetskontrollen. Flytande mediciner, barnmat och dietmat, som du behöver under resan, måste också visas upp i säkerhetskontrollen, men de behöver inte läggas i förslutningsbar plastpåse. Dessa regler gäller inte vätskor som packas i incheckat bagage. Tänk på att packa vätskorna väl. Skulle skador uppstå på grund av att en flaska i bagaget går sönder ersätts dessa inte.

För mer info klicka https://www.swedavia.se/arlanda/bagage/ .

 

HÄLSA OCH GRAVIDITET

Resenärer som har hälsoproblem måste kunna visa upp ett läkarintyg som godkänner att man reser. Den resande är själv ansvarig för sitt hälsotillstånd så att man inte utsätter sig själv eller andra medresenärer för fara, smittorisk eller andra obehagligheter. Pegasus Airlines accepterar inte passagerare ombord som har en smittsam sjukdom som exempelvis vattkoppor, röda hund, mässling, difteri, smittsam hepatit och liknande. Det är inte tillåtet för gravida, barn eller rörelsehindrade att sitta vid en nödutgång.

 

Pegasus Airlines:

Gravida passagerare accepteras ombord fram till 28e veckan utan att något intyg behövs. Mellan 28e och 35e veckan krävs läkarintyg på engelska om att man är i form att flyga och intyget får inte vara mer än en månad gammalt. Beroende på omständigheterna kan kaptenen på flygningen begära ett nytt läkarintyg eller i vissa fall även neka ombordstigning. Under och efter 35e veckan får man inte flyga.

Viktigt att notera att flygbolag och försäkringsbolag kan ha olika regler för sjuka och gravida. Det är därför viktigt att kontrollera om försäkringen täcker om något oförutsett sker.

 

MONTREALKONVENTIONEN

Flygbolags skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage. Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar.

information om Montrealkonventionen

 

MÅLTIDER & SERVICE OMBORD

Det finns även dryck och snacks (begränsat utbud) att köpa ombord, man kan betala med kontanter (SEK, DKK, TL, EURO) eller kreditkort. Notera att man inte alltid kan få växel tillbaka i samma valuta som man har betalt. Alla köp ombord är ett avtal mellan kund och flygbolag och är inte något som Nordcotours ansvarar för. Kabinpersonalen ombord talar inte svenska. Obs debet och bankkort accepteras inte då man inte kan få kontakt med banken under flygningen endast kreditkort mot faktura accepteras. Gällande special mat se avsnittet som heter ALLERGIER & SPECIALMAT.

 

TAXFREE

När du handlar taxfreevaror och annat ombord på flyget är detta ett avtal direkt mellan dig som resenär och flygbolaget. Nordcotours ansvarar inte för försäljningen av taxfree och annat ombord. Upptäcks fel i efterhand ombeds du kontakta flygbolaget direkt. Klicka på länken så kan du läsa mer om vilka tullregler som gäller: http://tullverket.se/sv/privat

 

PÅ RESMÅLET

AVSTÅND

Det finns uppgifter i hotellbeskrivningarna om avstånd till lokalt centrum. Med detta menar vi närmaste plats där man hittar butiker och restauranger.

 

BALKONG

Balkonger, markbalkonger och terrasser är inte alltid dimensionerade och möblerade efter antalet personer boende i rummet/lägenheten. Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned.

 

BULLER OCH STÖRNINGAR
Många av våra hotell ligger i populära turistorter/städer med genomfartstrafik dygnet runt. De flesta orter har gott om dags- och kvällsnöjen som tex restauranger, diskotek och allmänt folkliv samt lokaltrafik förekommer dygnet runt och tilltar vissa tider. Ljud från djur som ex åsnor, galande tuppar, skällande hundar kan upplevas störande på vissa tider av dygnet. I muslimska länder finns det moskéer som har böneutrop flera gånger om dagen och dessa kan man höra från de flesta hotell. Under högsäsong, internationella högtider och under skolornas lov kan det höras mer skratt och stoj vid poolerna. Hög musiknivå, trafikljud och annat buller utanför hotellet kontrolleras av de lokala myndigheterna och är inget som hotellet eller Nordcotours kan styra över dock gör alla parter vad de kan för att minska obehaget. Om du helst vill bo i en lugn omgivning bör du välja ett hotell utanför tättbebyggt område, som beskrivs som lugnt. Det är oundvikligt att vissa ljudkällor förekommer i den dagliga driften av ett hotell, såsom t.ex. ljud från hissar, fläktar, städpersonal, trädgårdsarbete samt sophämtning och varuleveranser förekommer dygnet runt. Enligt internationell praxis ska det vara tyst på hotellet efter kl. 24.00 för att alla ska trivas, men ibland sker ändå olyckligtvis störningar från andra hotellgäster. Om du störs av andra gäster ska du i första hand kontakta hotellet, hjälper inte detta så kontakta Nordcotours personal på resmålet. För att hotellet ska kunna fungera så förkommer det med jämna mellanrum ex reparationer och underhåll av tex pooler och andra faciliteter.

 

BYTE AV HOTELL

Vid hotellbyte måste man betala en administrativ kostnad samt priset på det nya hotellet. Vid bokning av ett billigare alternativ kan man inte räkna med en återbetalning av mellanskillnaden. Den administrativa kostnaden innefattar bla avbokningskostnader för det ursprungliga hotellet. Prisskillnaden anges vid förfrågan. Eventuella transportkostnader i samband med hotellbyte står du själv för.

 

DJUR OCH INSEKTER

Insekter (mygg, myror, kackerlackor etc.) kan förekomma, oavsett hotellstandard. Effektiva myggmedel finns att köpa i apotek eller livsmedelsbutiker. Är du överkänslig mot mygg/insektsbett rekommenderar vi att du tar med dig preparat hemifrån. Kontakta hotellpersonalen eller reseledningen om du störs av insekter på ditt boende så kan de hjälpa dig. På de flesta resmål finns det lösspringande djur som katter och hundar. Hotellen och våra representanter kan uppmana eventuella ägare att visa hänsyn. Eventuella upplevda obehag i detta avseende utgör inte grund för ersättning.

 

ENKELRUM

Enkelrummens storlek, standard och placering kan ibland vara sämre än dubbelrummens. För resenärer som reser ensamma tillkommer ett tombäddstillägg/enkelrumstillägg.

 

EXTRABÄDD

Extrabäddar består ofta av en bäddbar soffa, bäddfåtölj eller en hopfällbar säng men kan även vara en våningssäng. Extrabädden är normalt både smalare och kortare än ordinarie säng och har heller inte samma komfort som en ordinarie bädd. Då en extrabädd tar upp plats får man räkna med att det kan bli trångt. Ibland erbjuds rabatt för den som sover i extrabädd, det gäller dock ej ospecificerade boenden eller redan rabatterade resor. På vissa hotellrum så är extrabädden endast för barn upp till en viss ålder. Detta kan man läsa under respektive hotellbeskrivning på vår hemsida.

 

RESMÅLSSERVICE

Vi har personal på många av våra resmål. Tveka inte att kontakta vår personal på plats för råd och information. De nås på servicetelefon och på vissa hotell. Telefonnumret till servicetelefonen finns i informationen som skickas ut före avresa samt finns i pärmen på hotellet. Telefonen är öppen dygnet runt. All vår personal pratar engelska och vissa pratar även nåt av de skandinaviska språken. Det förkommer också i samband med exempelvis transfer att annan lokal personal assisterar vår personal och de kan ha begränsad engelska.

 

REKLAMATION

Om något inte skulle fungera till din belåtenhet måste du omedelbart på plats kontakta oss för att vi ska kunna hjälpa dig och ha en chans att rätta det som är fel. Våra representanter kan alltid nås antingen på hotellet eller via telefon, se ditt välkomstmaterial. Om eventuella problem inte kan lösas på resmålet har du möjlighet att skriva till oss efter hemkomsten och framföra dina synpunkter se formulär på hemsidan.

 

SPRÅK
Vi erbjuder resor till flera länder, både inom och utanför Europa. På de flesta resmål fungerar det utmärkt att kommunicera på engelska. På andra resmål kan kunskaperna i engelska däremot vara mer begränsade. Hotellen har många gäster med olika nationaliteter och därför behövs personal med olika språkkunskaper. Det är inte alltid möjligt att ha en och samma person som pratar flera olika språk och därför kan man stöta på de som exempelvis inte pratar engelska som andra språk. Du kan alltid be att få prata med engelsktalande personal eller få reda på när denna person är på plats. På de hotell vi anlitar brukar någon eller några i personalen alltid tala engelska.

 

SHOPPING & RESTIPS

Vi tar inget ansvar för saker du köper eller om du har synpunkter på servicen i olika butiker. Vi kan inte heller hjälpa till att kommunicera åt er för eventuella reparationer på varor som köpts i våra rekommenderade butiker eller reda upp ev missförstånd i samband med köp  Du ansvarar själv för att följa tullregler vid återkomsten till avreselandet. Vi tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar in till våra avreseländer.

När Nordcotours nämner restips på våra resmål och/eller nämner tredje parts näringsidkare och/eller organisationer m.fl. på resmålen, vilka inte inkluderas i Nordcotours program eller reseprodukter, sker detta endast i rent informationssyfte. Det skall ej ses som varken en rekommendation eller ge garantier och Nordcotours tar inget ansvar för kvalitet, genomförande eller leverans mm för dessa restips

 

STRÄNDER

Var observant på att det kan förekomma undervattensströmmar. Respektera varningsflaggorna på stranden. Sjöborrar, maneter, tång och sjögräs finns periodvis vid många stränder. Stora tidvattenskillnader och blåsigt väder kan påverka stranden och förutsättningen för bad. Mer information om stränderna hittar du under resmålsfakta på Nordcotours.se.

 

SJUKDOMAR OCH OTUR

Om du drabbas av sjukdom eller annan oförutsedd händelse kan du kontakta vår personal på plats. De finns alltid att nå på vår servicetelefon dygnet runt. Om du råkar ut för stöld, sjukdom eller olycka under din resa så hjälper vår personal till med att förmedla kontakt med läkare/sjukvård/polis.

Ersättning vid sjukdom under resan regleras av den enskilde resenärens försäkringsbolag. Det är därför viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd innan du reser. Hyr om möjligt kassafack och lås alltid in dina värdesaker. Telefonnummer för att spärra eventuellt förlorat kreditkort samt kopia av ditt pass är bra att ha med. Polisanmälan på plats ska göras om du blir bestulen eller något annat inträffar.

Om du vill yrka på ersättning från ditt försäkringsbolag, införskaffa erforderlig dokumentation på resmålet, till exempel läkarintyg och kvitton på utlägg. Nordcotours kan inte förmedla eller efterfråga läkarintyg eller övriga intyg efter hemkomst.

 

TRANSFER

Transfer till och från hotellet vid ankomst och avresa ingår inte i resans grundpris men kan bokas samtidigt med resan mot extra kostnad. Om man bokat "endast flygstol" och köpt transfer så blir man hänvisad till en bestämd av- och påstignings plats på resmålet. Transfer sker vanligtvis med buss men ibland även med minibuss eller taxi. Transferbussen avgår från flygplatsen så snart som möjligt efter ankomst. Ifall man blir försenad inne på flygplatsen så måste man kontakta reseledningen på deras servicetelefon (tel. nummer finns på biljetten) och informera om detta eller att en ur sällskapet går ut från ankomsthallen och ger besked till vår personal på flygplatsen.  Vi har personal på flygplatsen som tar emot utanför ankomsten och anvisar till rätt buss. De är antingen skandinavisk- eller engelsktalande. Med på våra transferbussar har vi antingen skandinavisk gudie, engelsk guide, turkisk sk transfer man eller endast chauffören. Detta gäller både på ankomst- och avresebussar. Det är resenärens eget ansvar att bagaget kommer på och av bussen. Om man glömmer något på bussen kontaktar vi bussbolaget för att efterfråga kvarglömda artiklar. Tänk på att bussen oftast går direkt vidare i trafik med nya gäster. Det ingen garanti att kvarglömda saker hittas.

Där framkomligheten är begränsad, händer det att man får byta till minibuss eller gå sista biten, då bussen inte alltid kan köra ända fram till hotellet. Transfertiden som står i informationen under resmålet, kan variera med hänsyn till trafik, resväg och antal hotell som den ska till. Transport av vindsurfingutrustning, cyklar och annat stort bagage, får man själv bekosta mellan flygplats och hotell. För kombinationsresor går bussen till flygplatsen och man får byta buss där. Räkna med väntetid. Önskar man resa direkt till nästa hotell så får man själv ordna transport och bekosta den.

 

UTFLYKTER

Vissa utflykter och arrangemang kräver ett visst minimiantal eller maxantal deltagare för att kunna genomföras. Beroende på vilken typ av utflykt det är sker informationen ibland på skandinaviska och ibland på engelska. I många länder är det endast lokala licenserade guider som får hålla i en utflykt och i de fall vår skandinaviska guide är med för språket skull, är den licenserade guiden ändå med och ansvarar för utflykten. Vissa utflykter är endast en transport till en attraktion och då kan bussen gå utan guide och personal möter upp vid ex vattenparken. Denna information får man vid köp av utflykten. Upphämtning till utflykterna sker inte alltid vid ditt hotell och du tar dig då på egen hand och egen bekostnad till angiven mötesplats. Om du blir sjuk och inte kan genomföra en utflykt med avresa inom 24 timmar sker återbetalning enbart mot uppvisande av ett läkarintyg. Vi reserverar oss för att det kan ske ändringar i presenterat utflyktsprogram! Tänk på att utflyktsprogrammet kan vara begränsat under lågsäsong samt av väderförhållanden.

 

HEMRESA

HEMRESA

Kontrollera avresetiden på anslagstavlan eller i pärmen i hotellets reception kvällen innan avresa. Du kan också vid ankomsten ha fått annan information om vart du finner hemresetiden. Du ska vara på flygplatsen senast 2 timmar före avgång. Rummet/lägenheten får disponeras fram till klockan 12 på avresedagen och i vissa fall även så tidigt som kl. 10. Även om flygets avgångstid är på kvällen/natten kan man inte förvänta sig att få behålla rummet/lägenheten längre tid än vad hotellet uppger som utcheckningstid. Varken hotellet eller Nordcotours är ansvariga för väckning vid avresa. Pass, resedokument och annat som förvarats i receptionen bör hämtas i god tid innan avresa, gärna kvällen innan om avresan sker på natten eller tidig morgon.

Gäster som köpt ”endast flyg” måste kontakta reseledningen på telefonnumret som står angivet på biljetten, senast 24 timmar innan hemresa för att bekräfta avresetiden. Tänk även på att ha mobiltelefonen påslagen, då viktiga meddelanden före och under resan ibland meddelas via sms eller telefonsamtal.

 

UTFÖRSEL AV HISTORISKA FÖREMÅL

Det är förbjudet att ta med sig stenar, snäckor eller liknande ut ur Turkiet då man inte vet om det är historiska föremål. Många gamla fynd är gjorda i havet och eftersom det går att vandra fritt bland historiska föremål så har man för säkerhetskull satt en nolltolerans för all sten, snäckor och sand. Allt bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller andra föremål av historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till fängelsestraff. Läs mer på UDs webbsida: Sweden Abroad Reseinformation - Turkiet

 

EFTER RESAN

KVARGLÖMDA EFFEKTER

Du måste göra en efterlysning av kvarglömda effekter omedelbart efter hemkomsten. För att täcka kostnaderna (Tel., Fax, etc.) vid efterlysning, debiterar vi en särskild avgift som betalas oavsett om det efterlysta objektet hittas eller inte. Om föremålet hittas skickar vi det alltid med post eller kargo. Du betalar själv för fraktkostnaden samt ev tull och momsavgifter. Vi ansvarar inte för transporten, som sker med post, UPS eller liknande och inte heller eller det efterlysta föremålets skick. Vi kan tyvärr inte skicka hem mobiltelefoner eller föremål som innehåller litiumbatterier samt vissa elektroniska föremål pga gällande säkerhets-bestämmelser. Vår personal kan aldrig ta med saker hem pga av säkerhetsbestämmelser. Kvarglömda effekter som inte har efterfrågats efter säsongens slut doneras till icke vinstdrivande välgörenhetsorganisation. 

 
FÖRLORAT / SKADAT BAGAGE: Skadas eller försvinner ditt bagage under flygningen, bör du -
omedelbart efter landning och innan du passerar tullen - kontakta flygbolaget / bagagetjänst på flygplatsen, för att göra en skadeanmälan (PIR-rapport). PIR-rapporten kommer att användas i kontakt med din privata försäkring eller vid kontakt med flygbolaget. Var medveten om att en PIR-rapport inte kan utfärdas i efterhand. Vid kontakt med flygbolaget krävs original dokument och flygbolaget följer internationella regler för förlorat och skadat bagage. Om du lämnat flygplatsen och upptäcker skada på ditt bagage ska du kontakta flygbolaget för en dialog inom 7 dagar men tänk på att de flesta flygbolagen accepterar inte reklamation på skadat bagage i efterhand.

 

KVARGLÖMT PÅ FLYGET/FLYGPLATSEN

Om något glömts ombord på flyget lämnar personalen in det till flygplatsens ”Lost & Found” vid respektive ankomstflygplats. Det samma gäller om du glömt något på flygplatsen.

 

REKLAMATION

Finns en särskild blankett på hemsidan för reklamationer och med information.

 

HOTELL INFORMATION

KLASSIFICERING

Varje hotell och semesteranläggning är klassificerad av respektive lands turistmyndighet. Stjärnornas främsta uppgift är att berätta vilket utbud hotellet har. Vi har valt att komplettera hotellbeskrivningarna med vår egen bedömning som kan skilja sig ifrån de officiella. Bedömningen avser inte bara rummens standard utan hela intrycket med hänsyn till hotellets läge, inredning, faciliteter och aktiviteter. När vi beskriver ett hotell och dess läge jämför vi med de aktuella förhållandena på resmålet – inte med förhållandena på andra resmål eller i Sverige. Tänk också på att inom stjärnorna kan det skilja mycket från de olika hotellen. Vissa hotell kan under säsongen ändra klassificering. Den klassificering som gäller presenteras på www.nordcotours.se

                                                                 

*           Mycket enkel standard och låg komfort

**         Enkel standard men funktionellt, dock inte för den kräsne

***        Mellanklasshotell, genomsnittlig standard

****       Bättre mellanklass med faciliteter

*****      Förstaklasshotell med många faciliteter, bekvämligheter, service och en hög boendestandard

 

HOTELLMÅLTIDER

Eventuella måltidstyper som ingår eller som kan bokas anges i hotellbeskrivningen.Tänk på att utbudet som uppges nedan är exempel och ska ses som en generell riktlinje. Storlek och klassifiering på hotell styr också utbudet.

 

Kontinental frukost: Smör, bröd, marmelad, kaffe/te och ibland apelsindryck.

Frukostbuffé: En större frukost med exempelvis flera brödsorter, ost, salami, ägg, yoghurt, frukt, grönsaker och olika sorters marmelad (ibland färskpressad juice mm mot tillägg).

Halvpension: Frukost och middag (kan ibland bytas mot lunch). Middagen kan serveras antingen i form av buffé eller som fast meny. Vissa hotell växlar mellan buffé och meny beroende på säsong. Måltidsdryck ingår normalt inte.

Helpension: Frukost, lunch och middag. Måltidsdryck ingår normalt inte.

All Inclusive: Inkvartering som innefattar måltider, lokala drycker och diverse snacks på hotellet. Frukost, lunch och middag serveras oftast i hotellets bufférestaurang. Vad All Inclusive-konceptet innehåller varierar från hotell till hotell och land till land. Vad som ingår i All Inclusive på varje hotell kan man läsa under fliken " All Inclusive " i hotellbeskrivningen på vår hemsida. All Inclusive -standarden är relaterad till den övriga standarden på hotellet; är det en hög hotellstandard så är även All Inclusive utbudet mer omfattande och vice versa. Vanligtvis så ingår drinkar på lokal vodka,konjak och gin. På de allra flesta hotellen ingår inte importerade drycker, cocktails, färskpressad juice eller turkiskt kaffe och dylikt i All Inclusive konceptet.  Dryck serveras ofta i plastglas av säkerhetsskäl. Bor du på ett lägenhetshotell och har All Inclusive får du räkna med att kylskåp och kokmöjligheter stängs av för användning. All Inclusive börjar gälla när man checkar in och slutar när man checkar ut. All Inclusive gäster tilldelas ett armband vid incheckningen på hotellet som ska bäras under hela vistelsen. Utan armband har hotellet rätt att neka intag av mat och dryck. Åldersgräns för alkoholhaltiga drycker är 18 år. I lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny istället för buffé.

Ultra All Inclusive: All Inclusive med det lilla extra. Vad som ingår varierar från hotell till hotell men oftast ingår faciliteter som normalt är mot extra kostnad, vissa importerade alkoholhaltiga drycker, roomservice och ett större utbud av à la carte restauranger. Vänligen se specifikation under respektive hotell vad som exakt ingår på ditt Ultra All Inclusive hotell.

Enkel All Inclusive: Detta är vanligt på 2-3 stjärniga hotell och innebär att urvalet på bufféerna inte är så stort som på större 4-5 stjärniga hotell. Det brukar vara 2-3 varmrätter och ett urval av grönsaker, röror och efterrätt/kakor. Vi rekommenderar dig som tycker det är viktigt med stort urval och variation av rätter att välja ett 4-5 stjärnigt hotell.

Gällande special mat se avsnittet som heter ALLERGIER & SPECIALMAT

 

Observera att på vissa hotell gäller dresscode vilket innebär vårdad klädsel vid middagarna som långbyxor för män i restaurangen. Enligt internationella hotellregler är det inte tillåtet att ta med egen mat eller dryck upp till hotellrummen och i vissa fall även på hotellområdet. Det är viktigt att respektera de regler som hotellen har för allas trivsel.

Om ankomsten eller avresan till/från hotellet sker tidigt på morgonen, alternativt sent på kvällen, kan du gå miste om en eller ett par måltider om du har beställt frukost, halv - eller helpension alternativt All Inclusive. Inga måltider ingår efter det att du har checkat ut från hotellet,

 

OPECIFICERADE RESOR /SISTA MINUTEN

Vissa resor kan säljas till ett lägre pris p.g.a. att inkvarteringen är ospecificerad och inte kan bekräftas före avresan. På detta pris gäller inga rabatter. En ospecificerad resa är inte en realisation av en ordinarie resa. Inkvartering kan ske både inom eller utom Nordcotours ordinarie hotellprogram och på alla resmål. Inkvartering anvisas vid ankomst till destinationen på flygplatsen.
Vid köp av en ospecificerad resa kan du inte ställa samma krav som vid köp av en ordinarie/specificerad resa. Inkvarteringen kan bli mycket enkel och ofta på hotell som inte ingår i Nordcotours ordinarie program. Vi garanterar privat toalett och dusch och att resesällskapet på max fyra personer kommer till samma hotell. Vänligen notera att då måste man ha samma bokningsnummer. Bokar man separata resor kan man få olika hotell och resmål. Boende sker i ordinarie sängar och i extrasängar om man är fler än 2. Vi kan inte garantera att det finns deponering, luftkonditionering, pool eller andra faciliteter. Det kan förekomma störningar från byggen, trafik, närliggande restauranger, diskotek m.m. Vidare kör inte alltid transferbussen ända fram till hotellet. Reseledare nås via telefonservice. Byte av hotell/lägenhet under vistelsen kan förekomma (ibland mer än en gång och även med kort varsel), och i dessa fall erbjuds en transportmöjlighet och passar inte den tidsmässigt ansvarar man själv transporten. 
Måltider och städning ingår inte. Måltider ingår endast om ni köpt ospecificerat All Inclusive som oftast är hotell med enkel all inklusive. Om du efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är du skyldig att meddela detta till Nordcotours.

Ospecificerat boende är vår billigaste form av inkvartering och bör enbart väljas om du nöjer dig med enkelt boende på något av resmålets alla enklaste hotell. Den som ställer krav på sitt boende rekommenderar vi att välja specificerad inkvartering. Ibland är det endast en lägre summa som som skiljer en specificerad resa från en ospecificerad resa och det är vår rekommendation att välja specificerad resa för att ha mer kunskap om vart man hamnar.

Resenärer med rörelsehinder eller speciella behov, liksom resande med barn, bör välja specificerad resa.

Om du önskar byta till ett hotell med bättre standard när du väl är på plats går det att ordna genom att du betalar mellanskillnaden och administrativ avgift samt avbokningskostnad se avsnitt som heter hotellbyte. Vänligen notera att det inte är en garanti att det finns lediga hotell att byta till. Du kan köpa transfer i tillägg till en ospecificerad resa.

 

NYBYGGDA HOTELL

Vi vet av erfarenhet att allting inte alltid går enligt planerna vid öppning av nya hotell. Det kan bl.a. inträffa dröjsmål i leveranser eller tekniska missöden. När hotellet öppnar kan det även förekomma mindre driftstörningar och alla faciliteter kanske inte har kommit helt på plats. Ett helt nybyggt hotell råkar som regel ut för en del "barnsjukdomar" som i vissa fall kan medföra en rabatt på ordinarie pris, en s.k. premiär-rabatt.

 

HÖGSÄSONG/LÅGSÄSONG

Under lågsäsong är de livliga resmålen lugna och under högsäsong kan aktiviteten öka även på de lugna resmålen. Under högsäsong är det liv och rörelse, restauranger och barer är öppna – allt är igång. Det kan bli trångt på hotell och servicen kan uppfattas som långsam. Under lågsäsong kan en del restauranger och inrättningar vara stängda. Utflykter kan ställas in p.g.a. dåligt väder eller för få deltagare. I början och slutet på säsongen när hotellen inte har så många gäster, kan vissa aktiviteter och faciliteter som exempelvis restauranger, pooler m.m. ha begränsade öppettider eller vara helt stängda. Under lågsäsong när hotellen har få gäster kan måltiderna bestå av en fast meny istället för buffé.     

            

IN- OCH UTCHECKNING

Ankommande gäster har oftast inte tillgång till sitt hotellrum före kl.15.00 på ankomstdagen. På avresedagen gäller ofta utcheckning kl.12:00, ibland även så tidigt som kl.10:00, enligt internationella regler. Detta gäller även om avresan från hotellet sker på kvällen/natten eller morgonen därpå. Om du har sen avresa kan du på vissa hotell i mån av möjlighet få betala för en sk sen utcheckning och behålla rummet längre. Kontakta receptionen för information. Kostnaden för detta betalas direkt till hotellet. Det flesta hotell har bagagerum (kan vara obevakade) där bagage kan ställas efter utcheckningen och ibland finns även duschmöjligheter. Nordcotours och hotellet ansvarar inte för gästernas bagage. Måltider ingår inte och All Inclusive slutar gälla efter det att man har checkat ut. Ibland om man bara har bokat ett hotellrum utan flyg så kan man vid incheckningen bli ombedd att säkra ett belopp för avräkningen vid avresan. Detta belopp dras som regel via ditt kontokort.

 

AVSTÅND INOM HOTELLET

Många av våra hotell består av flera byggnader vilket då kan innebära att du bor långt från hotellets reception, restaurang etc. Riktigt stora hotell som äger stor markyta kan ha i informationen 0 m till stranden och det innebär att hotellets tomtgräns går precis vid strandkanten.

 

BALKONG/TERRASS/UTSIKT

Om rum eller lägenheter har balkong eller terrass anges det i hotellbeskrivningen. Balkongen/terrassen är inte alltid anpassad storleksmässigt eller möblerad efter antalet boende i rummet/lägenheten. Om det är möjligt att boka särskild utsikt framgår detta. De flesta hotell tar ut ett tillägg för rum som vetter mot poolområdet, havet, trädgården etc. Detta innebär inte att du har direkt utsikt över poolen, trädgården eller havet, men att rummet ligger på den sida av hotellet som vetter mot t.ex. trädgården och ibland kan utsikten även vara skymd av träd.  Rum mot omgivningarna innebär att rummet kan ligga mot vad som helst i hotellets omgivning t.ex. en annan byggnad eller en parkering. Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned.

 

INTE SOM HEMMA

Våra resor går till ett land med kulturer som skiljer sig, ibland avsevärt, från vår egen. Det som oftast uppmärksammas som annorlunda är matvanor, hotellstandard, kommunikation, infrastruktur och diverse levnadsvanor. Sängar saknar i normalt bäddmadrass. ”Svenska” täcken finns sällan och sängar bäddas vanligen med lakan och ibland även filtar.

 

HÄLSA OCH SÄKERHET

Vi kräver att alla hotell uppfyller gällande hälso-, säkerhets- och brandföreskrifter och kontrollerar regelbundet att de gör det. Standard och regelverk varierar dock från land till land och håller inte alltid samma höga nivå som vi är vana vid i Sverige. Vid ankomst bör du ta reda på hotellets brandinstruktioner. Du kan inte förvänta dig samma standard gällande barnsäkerhet som i Sverige.

Bakteriefloran är annorlunda än hemma. Genom att vidta några försiktighetsregler kan man minska risk att få semestern förstörd av så kallade ”turistsjukdomar” och andra infektioner. Köp dricksvatten på flaska. Var försiktig med sallader, glass, rått kött, ägg och kyckling. Var noga med handhygienen.

 

POOL, GYM, TENNISBANA OCH DYLIKT

Poolerna har öppettider vanligen mellan 07:00-19:00 dels för säkerheten och dels för daglig rengöring. Ibland kan poolerna vara tömda/stängda för en större rengöring. Tidig vår och sen höst kan det hända att hotell stänger poolen. Barnpoolen kan ibland vara en avgränsad del av huvudpoolen.

Om hotellet har uppvärmd pool framgår detta av hotellbeskrivningen. Uppvärmd pool innebär, om inget annat anges, att vattnet är ca 22 grader. Poolernas uppvärmningssystem är oftast inte igång nattetid, varför det kan vara kallare i poolerna under tidiga morgontimmar. På de flesta hotell är det inte tillåtet att ta med sig mat och dryck till poolen pga hygien. Solstolar vid poolområdet är ofta begränsade och motsvarar ofta inte antalet gäster boende på hotellet. Det är inte tillåtet att markera solstolarna. Det kan förekomma olika regler gällande badklädsel.

På de hotell där det finns gym är utbudet begränsat och standarden enkel. Hotellets tennis-, boule- och minigolfbanor kan vara avgiftsbelagda och av varierande standard

 

RÖKFRIA HOTELL

Hotell med rökfri policy blir allt vanligare. Hur rökfria hotellen är varierar. Vissa hotell tillåter endast rökning på anvisade platser, men vanligast är att du även får röka på balkongen/terrassen. Rökförbud gäller också för e-cigaretter. Det är ofta förbjudet att röka inomhus, både i rummet/lägenheten och i hotellets allmänna faciliteter som receptionen och eventuella restauranger. Det kan även vara förbjudet att röka vid hotellets allmänna faciliteter utomhus, till exempel poolområdet. Vi ber dig att ta hänsyn och följa hotellets regler.

 

VÄRDESAKER OCH PENGAR

De flesta hotell har kassafack/deponering (mot avgift) för värdesaker som pengar och pass m.m. Vi rekommenderar att du hyr ett sådant. Förvara alltid värdesaker och pengar i kassafacket och låt dem aldrig ligga synliga i rummet/lägenheten. De flesta hotell tar ut en avgift och deposition för kassafacket

Detta är ett avtal direkt mellan hotellgästen och hotellet. Nordcotours har inget ansvar för skada, inbrott eller stöld i kassafack/deponering

 

VÄRME, VATTEN, LUFTKONDITIONERING, EL

Om hotellet har luftkonditionering och om den är kostnadsfri eller mot avgift anges detta på hemsidan i hotellbeskrivningen. I de fall då det kostar extra betalar man direkt till hotellet.

Individuell luftkonditionering: Då styr man själv tiden och antal grader.Vanligtvis fungerar den endast när man är i rummet och stängs av om man har balkongdörren öppen.

Central luftkonditionering: Då styr hotellet tiden när det är påslagen och hur många timmar den är på beror på vädertemperaturer. Den är även påslagen när du inte är på rummet.

Vanligtvis finns ett luftkonditioneringsaggregat per lägenhet/dubblettrum och luftkonditionering finns då oftast i något av de ordinarie sovrummen.. Det finns en mängd olika luftkonditioneringssystem med olika kapacitet och bullernivå. Aggregaten är inte alltid reglerbara. Ifall luftkonditioneringen inte fungerar som den ska, ska detta reklameras direkt till hotellet. Så gott som ingen luftkonditionering är helt ljudlös, vissa aggregat kan även uppfattas som störande.

När det gäller uppvärmning av hotellrummet ex november till mars använder man luftkonditioneringen omvänt. Dvs man höjer värmen istället för att sänker. Ibland saknas uppvärmning på hotellet och i så fall brukar hotellen ordna med extra filtar. En god idé är att ta med en varm pyjamas. Ibland finns det även elektriska element att låna.

Varmvattnet värms ofta upp med hjälp av solfångare på taken. Det kan hända att kall- och varmvattnet sinar tillfälligt under de tider på dagen då många gäster duschar eller på grund av dåligt vattentryck. Vattenransonering kan också förekomma. .

Elnätet kan vid vissa tillfällen vara överbelastat varför strömavbrott kan förekomma.

 

INTERNET/Wi-Fi

Internetuppkopplingen/Wi-Fi på hotellen varierar i snabbhet och är inte lika pålitlig som i Sverige varför vi aldrig kan garantera full åtkomst till internet. Hotellens Wi-Fi är främst för mail, Facebook m.m. men fungerar ofta inte tillräckligt bra för att streama, ladda ner filmer eller om du tänkt att arbeta. Ofta blir Wi-Fi långsammare ju fler som är uppkopplade samtidigt.

 

RUM OCH LÄGENHETER

Standarden vara enklare än vad vi är vana vid i Sverige. Ibland finns inget duschdraperi och avloppet är inte lika effektivt. Avloppsrören har små dimensioner och man måste oftast kasta toalettpapperet i en korg bredvid toaletten. Det kan vara lyhört på hotellen på grund av enklare isolering. Vissa rum och lägenheter har begränsade vädringsmöjligheter, exempelvis kan vädring ibland ske endast genom terrass/balkongdörren.

Rummens/lägenheternas storlek, utformning och inredning kan variera inom samma kategori. Sådana skillnader påverkar inte priset. Läget kan variera med hänsyn till utsikt, soltillgång och ev. störande omgivningar. Detta berättigar inte till prisreduktion.

I lägenheterna lämpar sig köket/pentryt i regel endast för enklare matlagning och köksutrustningen är begränsad. Räkna inte med att osthyvel, potatisskalare och kaffebryggare finns. Förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa ingår ej i lägenheterna. Om det finns minibar i rummen, kan man inte räkna med att den blir lika kall som i ett kylskåp.

 

SÄNGAR         

Du kan inte räkna med att sängstandarden är som i Sverige. Sängarna kan vara kortare än två meter och bäddmadrass saknas ofta. En del hotell har grand lit – en smalare dubbelsäng (110-140 cm) med gemensam madrass och sängkläder för två personer. Det kan också hända att dubbelrummen har två sängar i storleken queensize (141-189 cm) eller kingsize (190 cm eller bredare) också med gemensam madrass och sängkläder. Om fler än två personer delar dessa rum så delar de också på befintliga sängar, som då räknas som ordinarie sängar för fyra personer.

Extrasäng betyder bäddsoffa, våningssäng, bäddfåtölj eller hopfällbar säng av enklare standard. Ibland kan extrasängen vara väggfast. Komforten är sämre än i en ordinarie säng och extrabädden är ofta kortare och smalare än en ordinarie säng. Som regel får du bädda den själv. En extrabädd i rum/lägenhet minskar även utrymmet i rummet. För spjälsäng måste förfrågas och finns och finns i ett begränsat antal. Det är ibland inte möjligt att kunna ha extrasängar och spjälsäng i rummet.

 

STÄDNING

De flesta hotellen inhar enklare städning som innebär att man rengör rumsgolv, badrum, torkar av bordsytor, tömmer papperskorgar samt bäddar sängarna. Hur ofta det sker ser du i informationen vid respektive hotell på hemsidan.  Den kan ske både under för- och eftermiddagar och om du sätter upp en skylt eller tillfälligt inte släpper in städpersonalen så kommer dom inte tillbaka förrän nästa städdag. Byte av sängkläder och handdukar sker minst en gång per vecka. Gäster som stannar en vecka får rena sängkläder vid ankomst. Om du har bokat en långsemester sker städning med byte av lakan och handdukar en gång i veckan. Oberoende av hotellstandard kan handdukar vara små och i begränsat antal. Diskning ingår inte.

 

UTNYTTJANDE AV HOTELLRUM/LÄGENHET

Om du inte checkar in på hotellet/lägenhetsanläggningen vid ankomst, och något annat inte är avtalat, kommer din hotellbokning att bli avbokad. Det är inte tillåtet för andra än de personer som står på resebeviset/biljetten, att bo i hotellrummet/lägenheten om inte detta på förhand är skriftligen avtalat med Nordcotours.

 

LÄGENHETER

Tänk på att hotellservice i vanlig mening inte finns på lägenhetshotellen. Ibland saknas reception, men där den finns är den ofta bemannad endast några timmar/dag. Ett pentry är litet och avsett för enklare matlagning. Diskmedel, disktrasa och diskhandduk ingår inte i utrustningen och det finns sällan osthyvel, kaffebryggare eller bryggtratt, visp, potatisskalare etc. I en del lägenheter används gasol till matlagning och uppvärmning av varmvatten. Lägenheterna är inte alltid utrustade med separat matplats eller med separata vardagsrumsmöbler. I de fall matplats utlovas kan den finnas på balkongen eller terrassen. Garderobsutrymmet är ofta begränsat. Bäddsoffa är vanligt förekommande. Enrumslägenheter eller studios är ofta små till ytan och består av ett kombinerat sov- och vardagsrum, ibland endast ett normalt hotellrum med pentry. Tvårumslägenheter består vanligtvis av ett sovrum med två ordinarie sängar och ett kombinerat sov- och vardagsrum med kök/pentry. Trerumslägenheter består ofta av två separata sovrum med två ordinarie sängar i varje sovrum och ett vardagsrum där extrabäddarna finns. Rumsstandard, planlösning och inredning kan variera. En del lägenheter är privatägda och kan variera i storlek, inredning och utrustning än andra. Se vår hemsida för närmare beskrivning av specifika lägenhetshotell.

INTERNETPOLICY OCH COOKIES

COOKIES

Nordcotours.se använder sig av cookies vilket är en liten textbaserad datafil som sparas på besökarens dator. Cookies används av Nordcotours.se för att kunna förbättra webbplatsen för sina besökare. Genom att följa besökarnas beteende kan Nordcotours erbjuda kunder tillgång till olika funktioner som gör att kundernas besök blir så smidigt och användarvänligt som möjligt. Informationen som sparas via dessa cookies är ej personlig och kan inte kopplas till dig som individ.

De två cookies som Nordcotours.se använder sig av är permanenta och session cookies. Cookies är inte ett program och kan inte skada din dator. De får inte tillgång till dina hårddiskar och kan inte användas som virus. Ingen annan webbplats kan använda sig av informationen från dem. I cookies kan en tid anges som talar om när de inte kommer att användas längre. Permanenta cookies sparas på besökarens dator under en längre tid och har ett utgångsdatum. Session cookies är endast temporärt sparade filer i datorns minne, som försvinner när webbläsaren stängs ner.

 

STÄNGA AV COOKIES

Du kan välja att stänga av användandet av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. De flesta webbläsare har dock dessa aktiverade som standard då de medför extra funktionalitet. Du bör vara medveten om att dessa funktioner kan sluta fungera om du väljer att stänga av cookies i din webbläsare.

Användning av cookies på Nordcotours.se

För att underlätta för dig som kund så använder sig Nordcotours.se av cookies vid inloggning, bokning & betalning. Tack vare detta slipper kunden fylla i sitt användarnamn och lösenord för varje steg i t.ex. bokningsprocessen. Nordcotours.se är alltid intresserad utav att lära sig mera om vad sina besökare och kunder föredrar. Därför använder Nordcotours.se cookies för att kunna föra statistik över antal besökare och hur deras beteende (profil) ser ut när de besöker webbplatsen.

 

VAD ÄR TREDJEPARTSCOOKIES?

Tredjepartscookies är en cookie som kommer från en annan domän än den som besökaren befinner sig på. Dessa cookies använder sig Nordcotours.se av för att bland annat kunna göra uppföljning på sin annonsering, marknadsundersökningar och statistik på kampanjer. Utomstående tjänster såsom betygsättning eller funktioner som ”dela sidan” är exempel på tjänster som också använder sig av tredjepartscookies.

 

PERSONUPPGIFTER

 

PERSONUPPGIFTER

Skyddande av personuppgifter: När du registrerar dina personuppgifter på Nordcotours.se eller i samband med användning av relaterade tjänster ser vi till att dessa uppgifter behandlas med största omtanke och respekt. Nordcotours.se överlämnar aldrig dina personuppgifter vidare till tredje part i marknads- eller kommunikationssyfte.

Dina personuppgifter används av Nordcotours för att kunna genomföra administrativt arbete såsom behandling av reservationer, betalningar, bokföring, avräkning och revision, biljettering, kredit eller andra verifieringar av betalkort, immigration och tullkontroll, säkerhet, administrativa och lagliga ändamål, systemtester, underhåll, utveckling och kundvård. Du får bland annat uppgifter såsom din bokning och biljett till din angivna email adress.

I vissa fall, beroende på din bokning, så kan Nordcotours skicka dina uppgifter till myndigheter och företag både inom och utom Nordcotours. Detta sker då din resa/bokning involverar informationsplikt eller tjänsteleverans av andra som en del av din resa för att fullgöra vårt tjänsteåtagande. Exempel på företag är flygbolag, partnerflygbolag och andra partnerföretag, databehandlingsföretag som jobbar på vårt uppdrag, resebyråer, statliga myndigheter, kreditkorts företag etc.

 

Personuppgifter i marknads- och kommunikationssyfte

För att Nordcotours ska kunna dela med sig av framtida erbjudanden och en service som Nordcotours tycker att deras kunder förtjänar så används dina uppgifter i marknads- och kommunikations syfte. Du kan i bokningsskedet välja att inte erhålla någon sådan kommunikation från Nordcotours.

Du kan själv som besökare välja att gå med för att regelbundet få Nordcotours nyhetsbrev via Nordcotours.se. Genom att registrera din mejladress på webbplatsen godkänner du att Nordcotours regelbundet skickar dig nyheter, erbjudanden och annan kommunikation. Nordcotours jobbar alltid för att denna kommunikation ska vara så relevant, intressant och fördelaktig för sina kunder som möjligt. Du har alltid möjlighet att när som helst avregistrera dig från denna kommunikation med Nordcotours.

I enlighet med Personuppgiftslagen §26 kan du genom en skriftlig förfrågan till Personuppgiftsansvarig få besked om vilka uppgifter om dig som lagras. Registeruttag (enligt PUL §26) kan göras gratis en gång per år. Du har som registrerad rätt till rättelse om uppgifterna skulle vara felaktiga.

 

Personuppgifts kontakt:

Namn: Norden Travel Services/Personuppgiftsansvarig

Adress: Liljeholmsvägen 16C

117 61  Stockholm

Organisationsnummer: 556745-8475

E-postadress: info@Nordcotours.se

 

 

 

FACEBOOK OCH INSTAGRAM

Policy för Nordcotours Sweden AB Facebook och Instagram sida

På Nordcotours Facebook och instagram sida välkomnar vi alla som vill bli inspirerade inför sin nästa semesterresa, se våra senaste erbjudanden eller kanske dela med sig av sina senaste äventyr. En sida helt enkelt för alla oss som älskar att resa. Vi förbehåller oss rätten att överse all aktivitet och kommunikation som sker på sidan. Aktiviteter som vi anser som kränkande eller stötande, marknadsföring av andras verksamheter, är brottsliga, inte håller sig till ämnet, bryter mot PUL eller liknande kan vi välja att radera.

Bryter man mot denna policy så kan man bli avstängd från Nordcotours Facebook. Se även Facebooks generella användarvillkor.

 

 

BETALNING

SÄKER BETALNING

För att du ska känna att det är säkert att göra en bokning, betalning eller utlämnande av en del uppgifter hos Nordcotours.se så använder vi oss av säkerhetsprotokollet SSL. Detta säkerhetsprotokoll ser till att informationen som skickas emellan din dator och företagets server vid ett köp alltid skyddas. Alltid när säkerhetsprotokollet används kan man se ett hänglås visas i sin webbläsare. Nordcotours sparar aldrig information om kreditkortsnummer.

Som krypteringsform vid elektronisk handel är SSL allmänt utbrett och betraktas som en mycket säker lösning.

 

PRISANGIVELSER

Priser och rabatter i söklistor och kampanjsidor anges generellt per person, baserat på två personer med del i dubbelrum/längenhet om inget annat anges på specifik plats. Priskalender på hotellsidor anges totalpris för två personser med del i dubbelrum/lägenhet. Vissa priser och erbjudanden uppdateras även manuellt på hemsidan, samt landningssida, vilket anges på respektive undersida. Vid bokningar för en person utgår oftast enkelrumstillägg, men även priser för enkelrum förekommer, se vad som gäller för varje hotell. När priserna uppdateras i vårt bokningssystem, kan det innebära en fördröjning, innan de uppdaterade priserna visas på hemsidan, därför kan vid enstaka tillfällen det på hemsidan publicerade priset skilja sig mellan priset i online-bokningen.

 

RESTIPS

När Nordcotours nämner restips på våra resmål och/eller nämner tredje parts näringsidkare och/eller organisationer m.fl. på resmålen, vilka inte inkluderas i Nordcotours program eller reseprodukter, sker detta endast i rent informationssyfte. Det skall ej ses som varken en rekommendation eller ge garantier och Nordcotours tar inget ansvar för kvalitet, genomförande eller leverans mm för dessa restips

 

 

Innan avresa

Den bekräftelsen du har fått är även din biljett och ska skrivas ut och kunna visas upp i samband med incheckningen.  

De tjänster som Pegasus tillhandahåller på deras hemsida kan inte användas av våra resenärer. De gäller endast för de som bokat reguljärflyg med Pegasus. Det sk PNR numret är inget som våra resenärer får skickat till sig. Du kan inte boka mat eller sittplatser i förväg.

 

På flygplatsen

Incheckningen öppnar mellan 2-3 timmar före avgång och stänger ca en timme innan avgång. Var gärna ute i god tid. Incheckningen sker vid manuella incheckningsdiskar.

Tillåtet bagage som ingår gratis på Pegasus Airlines är 20 kg för incheckat bagage samt ett handbagage med maxvikten 8 kg. Detta gäller för samtliga passagerare över 2 år. Barnvagnar och rullstolar får fritt medtagas och ingår ej i bagagevikten. Sportutrustning som golfbagar kostar extra och ska förbokas. För mer detaljer ang baggage se under Viktigt att veta på hemsidan.

 

Ombord på flyget

Det finns möjlighet att köpa snacks och dryck ombord. Betalningen sker i SEK, DKK, Euro eller Turkiska lira. Kreditkort accepteras men vänligen notera att det är endast kreditkort mot faktura som gäller då man inte kan komma i kontakt med banken under flygningen. Dvs betal-och debet kort som debiteras direkt på ditt konto accepteras inte.

 

Det finns ingen taxfree försäljning ombord utan flygbolaget hänvisar till butikerna på flygplatserna.

 

Speciella behov.

Har du behov för rullstol och assistans på flygplatserna så kontaktar du oss 2 dagar före avresa så lägger vi till detta i din bokning. För övriga medicinska frågor kontakta oss via mail.

 

PEGASUS AIRLINES

Pegasus Airlines

Pegasus Airlines etablerades 1990 och är ett av Turkiets största flygbolag. De flyger till 98 destinationer, 31 inrikes och 67 internationella, utspridda över 40 länder. Pegasus Airlines ägs av Esas Holding och flygbolagets huvudbas ligger i Istanbul.

 

Flygplanstyp                                      Antal

Boeing B737–800                              45 st

Boeing B737–400                              1   st

Airbus 320-200ceo                            12 st

Airbus 320-200neo                            18 st

 

Internationella flygkoder                               

 Trebokstavskod                                 PGT

Tvåbokstavskod                                PC

 

Terminaler                                                          

Antalya                                               1

Köpenhamn-Kastrup                         2

Stockholm-Arlanda                            5

Göteborg-Landvetter                         Har bara en terminal